BigApple-Part3.reismee.nl

Epiloog.

We zijn tevreden over Delta Airlines. Veel nieuwe films kunnen kijken.

The Roger blijft een tophotel, zeker na de renovatie.

Om goed te eten en te drinken kan je best eeneindje van Times Square wegblijven.

Het was ons warmste bezoek aan NY, alle dagen een stralende zon gehad.

Het was ons lekkerste bezoek aan NY, maar toch geen extra kilo's bijgekomen.

Tot onze eigen verbazing was het ook ons goedkoopste bezoek aan NY.

En na de derde keer is het voolopig ook ons laatste bezoek aan NY...

Shoppen.

Onze laatste volledige dag NY zijn we pas in de late voormiddag begonnen, eerst hebben we lekker lang uitgeslapen want het is tenslotte vakantie.

Cool

Dan zijn we een lichte brunch gaan eten in een zaak die heel toepasselijk"Essen" heet. Dit gaat een groteconcurrent worden van Whole Foods Market.

Dan was het tijd om de lokale economie een boost te geven en zijn we gaan shoppen.

Van sokken tot onderbroek, van topjes tot winterjas...Onze koffers zijn weer goed gevuld als we morgen vertrekken.

Wink

Het blijft me toch altijd weer verbazen dat hier bijna alles zoveel goedkoper is dan in Belgie.

Even terug naar gisterenavond. Philippe en Marian volgende keer zeker eens binnenwippen

Food Gallery 32. Dit is een verzameling van allemaal Aziatische eetkraampjes onder een dak. Daar ligt ook The Spot Dessert Bar waar ze deserts hebben die net iets anders zijn dan hoe wij ze kennen. Samen met The Spotted Pig een van de culinaire hoogtepunten van deze trip naar NY.

Daarna ook nog naar Times Square gewandeld, maar daar is het dit jaar vooral een grote bouwput waardoor erveel van de charme van deze plaats verloren gaat.

Vanavond nog eens naar Times Square om te kijkenof we Els & Elien kunnen vinden, familie die toevallig ook nu in NY zijn en dan is het stilaan tijd om terug onze valiezen te pakken want morgenavond vliegen we terug naar huis.

Cry

Kriskras door NY

Vandaag zijn we de dag begonnen met een wandeling naar Bryant Park. We hebben bij Pax een ontbijtje uitgehaald en dit lekker opgegeten in dit gezellige park.

Vervolgens zijn we naar het Rockefeller Center gegaan en daar was het behoorlijk druk. We zijn toen nog een paar blokken verder uptown gewandeld om de NikeStore te bezoeken. Raar maar waar, we hebben er geen $ achtergelaten. (Misschien zijn we niet meer zo sportief als een paar jaar geleden

Embarassed

Tegen dat we honger kregen zijn we met de Subay naar de wijk NoLiTa gespoord want daar hadden we nog een eettentje op onze lijst staan. Tacombi. Dit is een oude garage waar een oude VWbus in staat, het busje (combi)is de keuken waar ze de taco's klaarmaken. Combi + taco=TaCombi). Vooral een supergezellige sfeer,een lekkere hapmet een fris biertje.

Cool
Weeral een aanradertje dus Philippe.

Om de calorien te verbranden zijn we helemaal naar de Westkant van de stad gewandeld, om zo weer via het Hudson River Park tot in Chelsea te komen. Na een lekker melkdrankje bij "Ronnybrook Dairy"inChelseaMarket en een waterijsje van bij "People's Pops" zijn we de HighLine afgelopen tot helemaal aan het einde. Toen was het hoog tijd voor een opfrisbeurt in ons hotel want het was weer erg warm vandaag.

Straks nog een afsluitertje in "The Spot Dessert Bar" en nog een nachtelijk rondje TimeSquare en onze dag zit er weer op.

Downtown Brooklyn en z'n Bridge.

Vanmorgen zijn werustig aan de dag begonnen. Lekker uitgeslapen en dan een licht ontbijtje uitgehaald en dit lekker opgegeten in een zonovergoten Madison Square Park.

Toen zijn we met de Subway naar DownTown Brooklyn gereden. Wat een verschil met NYC, in Brooklyn is alles veel rustieker, luider, warmer en ook veel zwarter dan in Manhattan. Echt heel leuk om te doen. Daarna zijn we over de beroemde brug terug richting NYC gewandeld, dat blijft toch een prachtige wandeling. Natuurlijk is het er altijd heel druk en was het vandaag weer heel warm, maar als je over die brug wandelt en je geniet van het uitzicht ben je dat allemaal vlug vergeten.

Na een opfrisbeurt in ons hotel zijn we naar de HighLine gegaan en ook naar de Chelsea Market. Ook daar was het vanavond erg druk.

De avond hebben we op passende wijze afgesloten in de Heartland Brewery met een lekkere steak en een paar frisse biertjes.

Cool

De vele kilometers wandelen en de hoge temperaturenmaken dat we 's avonds moe maar voldaan zijn. We zien veelmaar doen alles op de "easy way"en genieten met volle teugen.

Warm, warmer, warmst ...

We beginnen vandaag met het weerbericht. Volgens sommige bronnen is het weer hier op dit moment gewoon perfect (Ann) en volgens andere bronnen is het veel te warm voor de tijd van het jaar (Peter). En speciaal voor Marian gaat het weer niet veel veranderen in de komende dagen

Cool

Vanmorgen hebben we het ontbijt overgeslaan en zijn we gaan brunchen bij The Grey Dog in NoLiTa. Dat is ook weer zo een typisch NY-style eethuisje dat we tegenkwamen bij de voorbereiding van deze trip. In deze gezellige zaak hebben we heerlijk gegeten en genoten van de relaxte sfeer die er hing. (Ook eentje om te onthouden Philippe

Wink

Toen de bordjes leeg en onze buikjes vol waren zijn we door Little Italy en een stukje China Town richting DownTown gewandeld om zo tot bij Southstreet Seaport te komen, dit is de oude haven van NY. Het was raar om te zien dat de bekende Pier 17 er niet meer was...Dit gedeelte van de stad heeft veel te verduren gehad toen enkele jaren geleden de orkaan Sandy hier voorbij kwam. Ondertussen is er wel een hele nieuwe en zeer mooie promenade aangelegd tussen Pier 17 en de Staten Ferry Terminal. Met mooie zit- en rustplaatsen om te genieten van de zon, getest en goedgekeurd door Ann. Aangekomen in Battery Park hebben we nog iets gedronken en besloten we om met de metro terug naar ons hotel te gaan voor een frisse douche en een uurke rust om even te bekomen van de warmte.

In de late namiddag zijn we met ons fotomateriaal naar Brooklyn gereden, want het was de bedoeling dat we foto's gingen maken van de NY-skyline by night. We hebben plaatsgenomen op Columbia Hights, een heel mooie promenade van waar je een mooi uitzicht hebt op de skyline. Na een fantastisch mooie zonsondergang was het mooi om te zien hoe de hemel langzaam donkerder werd en de wolkenkrabbers meer en meer verlicht werden door miljoenen lichtjes. Dit was echt een topmoment.

Smile

Toen was het opnieuw tijd om onze magen te vullen, dus next stop was Katz Deli. Deze zaak in bekend van uit de film "When Harry mets Sally" (voor wie deze film niet kent moet maar eens googlen, wedden dat je bij de scene uitkomt die zich in Katz afspeeld). Hier kan je hun wereldberoemde pastrami en cornedbeef sandwiches eten. Stel je even voor, 2 sneden brood met daar tussen +/- 500gr vlees zo opgestapeld dat je het niet in je mond krijgt om erin te bijten. Tegen alle verwachtingen in was het ook nog erg lekker ook. Zeker de moeite om ook eens te gaan eten als je in NY bent.

Na Katz was het al laat geworden en zijn we naar ons hotel gegaan, we waren zo moe dat we even geen zin meer hadden om ons blogverhaal te schrijven, daarom is dit verslag met vertraging geplaatst.

9/11 Memorial & Spotted Pig

Vandaag zijn we het 9/11 Memorial Museum gaan bezoeken. Het museum staat letterlijk op de fundamenten van de 2 torens van wat ooit het WTC was. Eerst kregen we een film te zien waarin de hoge pieten van dat moment (Bush, Rice & co) vertelden hoe en waar ze waren toen ze het nieuws van de aanval hoorden en wat hun actie's en reactie's daarop waren.

Daarna daalden we af naar het museum waar, naast resten van de 2 torens, brandweerwagens,... en uitleg over de constructie van de WTC-torens, ook ruimte was ter nagedachtenis van alle slachtoffers. Ook een time-lap's van de wederopbouw was indrukwekkend. Daarna gingen we een ruimte binnen waar chronologisch de gebeurtenissen van 9/11 uitgebreid in woord en beeld uitgelegd werden.

Op de website werd vermeld dat je ongeveer 2u nodig hebt om het museum te bezichtigen, wij waren uiteindelijk 4u30' binnen en hadden op de duur zo'n overdosis aan informatie dat we het laatste stuk bijna gewoon doorgewandeld zijn.

Het is een zeer gedetailleerd en sereen museum waar we waarschijnlijk nog wel eens terug zullen gaan om dan dadelijk naar het laatste deel van het museum terug te gaan omdat we daar vandaag niet meer volledig zijn aan toegekomen. Op een bepaald moment heb je een overdosis 9/11, wat misschien ook wel de hectiek van die dag weergeeft...

Buiten is het park zeer mooi aangelegd en de freedom-tower is indrukwekkend ondanks het feit dat er nog steeds werkzaamheden aan de gang zijn.

Na dit bezoek zijn we door het drukke downtown gewandeld richting hotel.

Vanavond wilden we inLoebs Boathouse in Central Park gaan eten. We hadden gereserveerd om 18u, maar doordat Ann fijntjes de toegang van de metro doordraaide zonder zelf mee te wandelen, moest ze opnieuw 15' wachten om opnieuw in hetzelfde metrostation binnen te kunnen. Nog vlug naar het vorige metrostation gewandeld, maar door vertragingen zat onze afspraak er niet meer in

Undecided

Dan maar met een andere metro terug richting downtowngaan om in The Spotted Pig te gaan eten. Dit restaurant heeft blijkbaar een Michelinster en het eten was in 1 woord fantastisch. We waren ook aangenaam verrast door de sfeer ende nononsense aanpak van het personeel. ( Harde rockmuziek enpersoneel getatoeëerd, sommige met groene haren...)

Een absolute aanrader !

Smile

Oh ja en Ann was heel content, want het was lekker heet vandaag

Sunday = Central Park Day

Onze eerste nacht in ons kingsize bed was heerlijk tot weom 4 uur in de ochtend bezoek kregen van Mr. Jetlag. Maar die was eigenlijk nog rap onze kamer uit zodat we toch nog hebben kunnen door slapen tot 8 uur.

Danwas het tijd om te gaan ontbijten bij Tasty's, dit is voor ons gewoon de weg oversteken. Toen we na het ontbijt terug buiten kwamen was het zonnetje al volop beginnente schijnen.

We hebben vlug onze camera's en picknick-deken gepakt en zijn naar de metrohalte gegaan. Vandaag hebben we voor de eerste maal in NY de metro genomen, en dat hebben we geweten ook. We hadden de juiste lijn gekozen en ook de juiste richting, maar in plaats van de boemel zaten we op de express. Dus reed onze trein onze halte in Central Park netjes voorbij en konden we er pas in de Bronx uit. Gelukkig hebben we het overleefd

Wink
en hebben we vlug de juiste metro terug naar Central Park genomen.

Een zondag in Central Park kan je het best vergelijken met een mix van RimpelRock meets Graspop meets Tommorow Land meets .... alles soorten volk bij elkaar dus.

Ook veel sporters waar bij ons opviel hoe serieus ze hun hobby nemen.

We hebben onze ogen uitgekeken bij de straatartiesten van allerlei pluimage.

En we hebben ook onze eerste celebrity gespot, Mariah Carey kwam ook een wandelke doen.

Tussendoor zijn we onze picknick gaan halen bij Whole Foods Market en hebben we genoten van een mix van Indisch, Chinees en Latijns-Amerikaans eten op ons dekentje bij de Baseball-velden.

Het was heel ontspannend om nog eens een hele dag te kunnen slenteren en te spenderen aan onze hobby nl. foto's maken.

Nu gaan we nog een kleine hap eten en de foto's posten we later.

Eindelijk verlof.

Vrijdag om 15u30 trok ik de deur van het labo achter mij dicht, na een hectische week was het eindelijk zo ver "VAKANTIE".

Thuis aangekomen hadden we nog 2,5 uur tijd om de koffers te pakken (meer dan tijd genoeg volgens Peter, Ann dacht daar duidelijk anders over)

Laughing

Voor dat we het wisten stond onze taxi al voor de deur, zoals vorig jaar konden we ook dit jaar weer rekenen op de uitstekende service van de firma "Kris & Danielle".

Na afscheid te hebben genomen van Flint en van de beste buren van de hele wereld ging onze reis eindelijk beginnen.

Onze eerste tussenstop was Cafe Latino in Hasselt. Na een lekkere cocktail en een smakelijk bord vol eten later, waren we op weg naar Brussel.

Nadat we op onze kamer in het Sheraton aangekomen waren vond Peter opeens zijn gsm niet meer. Oh nee, dat kieken had zijn gsm in de wagen van Kris & Danielle laten liggen, en dat andere kieken had haar gsm niet mee omdat ze die toch niet nodig had op vakantie.

Embarassed

Dan maar vlug-vlug de laptop gebruikt om de nrs van Kris & Danielle op te zoeken en hun op te bellen, maar in de "Witte Gids" staat natuurlijk alleen het nrvan hun vaste lijn thuis.

Gelukkig was hun dochter thuis en die wist ons de GSM-nummers te geven. Bleek dat ze ondertussen al terug gedraaid waren en ze stonden al opnieuw voor het Sheraton. Nogmaals heel erg bedankt Kris en Daniëlle!

Als we 's morgens dan onze bagage gingen inchecken, merkten we pas hoe we toe waren aan deze vakantie, we gaan er dan ook met volle teugen van genieten...

De vlucht zelf verliep zeer vlot (Peter kon zelfs Corona bestellen), maar wezijn deze keer in Terminal 4 gelanden het is nog vakantie, dus het was heel erg druk. Na meer dan een uur aanschuiven aan de douane, konden we onze bagage oppikken en dan was het weer maar eens een uur wachten op onze shuttle. Met wat vertraging vertrokken we dan richting NYC.

Om de overgang vanuit België niet te groot te maken regende het

Frown
, maar na ingecheckt te zijn in ons hotel en ons even opgefrist te hebben was het buiten terug aangenaam warm en droog
Laughing

We zijn dan geslenterd richting Union Square en daar enkelen blokken rondgewandeld. Uiteindelijk zijn we gaan aanschuiven aan Shake Shack in Madison Square Park. Nadat we onze cheese fries en shackburger opgegeten hadden, zagen we de regenwolken terug samentroepen. Na nog een klein ommetje langs Empire zijn we dan toch niet meer helemaal droog in ons hotel geraakt.

Om 21u plaatselijke tijd (3u in België), zijn we dan behoorlijk murf in ons bed gekropen om vandaag met het zonnetje op te staan